Om Orsa Drag Fest

Orsa Drag Fest – historian bakom fram till idag

Mopars at the Strip

Som muskelbilsentusiast under Classic Car Week i början av 2000-talet fanns det inte mycket att hämta, det vimlade av vackra GM 58:or och annat som gled runt men intet hårt muller hördes. För att råda bot på detta samlades Mopar-vänner med deras muskelbilar till en fikaträff på Rättviks Gammelgård under veckan. Efter tre år räckte inte platsen till. Med över 300 Mopar-bilar förstod vi att vi måste hitta på en yta där alla får plats. Då en stor del av bilarna är byggda för att åka fort rakt fram med väcktes idén att se till att de får möjlighet att göra just det – åka rakt fram på asfalt med rökande bakdäck: dragracing!
2005 flyttades träffen därför till Tallheds Flygfält i Orsa och döptes till ’Mopars at the Strip’. Vi samlades i ottan på Gammelgården och körde i kortege till flygfältet. Nu fick bilägarna välja själva, ställa ut bilen eller ställa upp och testa dragracing. Sedan några år tar vi hjälp av ett gäng dalmasar som brinner för dragracing och som har lång erfarenhet av att arrangera tävlingar. Även om träffen främst riktar sig mot glada amatörer så vill vill vi att det ska vara ”på riktigt” med julgran, tidkort, läktare och sist men inte minst säkerheten! Den enda skillnaden är egentligen att bilarna och förarna inte gjort detta tidigare, här är det i första hand bilentusiaster med sina besiktade fina bilar som kör. På kvällen är det många som sitter med sina tidkort och jämför med kompisarnas reaktionstid, 60-foot, sluthastighet och ET.

Ingenstans utanför USA samlas så många, så fina och säkert heller inte så fräna Mopars!

Orsa Drag Fest 2022

Inför 2010 hade vi en idé om att utveckla träffen och därmed slippa allt tjat från Camaro- Mustang- och andra muskelbilsägare och ge dem en egen dag – ’Muscle Car Day’. En dag hade alltså blivit två, och tack vare att många har långt att åka så har vi ordnat med en camping för de som har tält eller husvagn med. I år har vi tyvärr inte kunnat ordna med el till camparna och då vill vi heller inte ha betalt.

’Orsa Drag Fest’ blev samlingsnamnet på 2-dagarsarrangemanget. I år testar vi med ett nygammalt grepp: Mopars At The Strip slås ihop med Muscle Car Day i dagarna två och där har vi formeln för 2023!
I år delar vi ut två pokaler:
– Peoples Choice – publikens favorit
– Long Distance – den bil som kört längsta sträckan för att besöka träffen

Mer då?

Strax intill depån ligger Finbilsparkeringen, och då detta som sagt alltid händer under vecka 30 och 31 parallellt med Classic Car Week så blir det väldigt många finbilar som kör en trekvart från Rättvik för att få uppleva dessa bilar både med sina öron och se däckrök, och då blir det väldigt många fina bilar på den parkeringen. Fanns det en tävling som hette ”Väldens finaste besökarparkering” skulle vi nog kunna ta ett pris. Ytterligare en bit därifrån får alla tråkiga vardagsbilar som inte passar in på ovanstående beskrivning parkera. Det måste ju vara snyggt på fältet!

Ambitionen är fortfarande göra träffen lite bättre för varje år. Detta på alla möjliga sätt. Av egna erfarenheter med långa köer till entréer, äckliga toaletter och förtäring i form av bränd hamburgare med fruset bröd och ljummen läsk så vill vi vara ett snäpp bättre.
Utöver detta severar Muscle Car Café fika och RättviksGlass säljer sin läckra glass.

I depån tillåts inga släpvagnar eller Svensson-bilar, allt för att ge besökarna en totalupplevelse av en dragstrip under tidigt 70-tal. Vi tackar för att alla respekterar detta.

Vi försöker anpassa oss till Classic Car Week’s program så att vi inte krockar med deras mest actionfyllda programpunkter och därför hoppar vi runt bland veckodagarna.
Kolla in oss på FACEBOOK och dela gärna nyheterna.

Varmt välkomna till träffen som vågar vara lite annorlunda!