Regler för att få köra sin bil på strippen

Regler för att få köra sin bil på strippen

Vi vill ju att så många som möjligt vill (och törs) drar några repor på strippen. Vi vill dock sätta säkerheten först så vi har några enkla krav:

Personligt skydd:

  • För att få köra måste man ha heltäckande klädsel på sin kropp. Bomull funkar bra, välj bort nylon och annat som smälter när det brinner och blir varmt.
  • På fötterna ska du ha ett par rejäla skor med sulor som klarar värme bra.
  • Huvudet skyddar du med en hjälm godkänd för moped/mc/bil.
  • Glöm inte handskarna!
  • Bilen, ska godkännas vid säkerhetsbesiktning och följande ska du ha koll på:

  • Bilen ska ha säkerhetsbälte på förarplatsen.
  • Inga tomma ölflaskor eller något annat löst som kan skramla runt när du voltar.
  • Batteriet måste sitta ordentligt fast.
  • Bromsar, däck, framvagn osv måste vara i bra skick. Vi vill ju inte ha några tillbud.
  • Inga vassa grejor som du kan slå dig på om olyckan är framme, men det fattar du väl ändå.
  • Sist men inte minst: vill du slippa bli hatad i depån så se till att bilen inte läcker olja – och framförallt inte glykol. Glykol blir snorhalt på asfalt! Misstänker du att bilen ska börja läcka så måste du tömma ur kylarvätskan och tippa i vanligt vatten annars väntar tidsödande saneringsarbete, långa köer och risk för elaka pikningar!
  • När du och bilen är godkända betalar du 100 kr och får ett vackert klistermärke du sätter på framrutan. Märket visar både att allt är grönt när du kommer till starten och senare, på cruising, att du var en av dem som vågade gasa på ODF.

    Regler: Muscle Car Day

    Q: Vilka bilmodeller gäller på söndagen under Muscle Car Day?
    A: Dagen omfattar alla amerikanska muskelbilar åren ca 1964-72. Exakt vad en muskelbil (eller Muscle Car) är kan vara svårt att definiera, men oftast brukar man säga att 1964 Pontiac GTO var den första muskelbilen och att eran slutade då kompressionen och effekten föll i början på 70-talet. En muskelbil är generellt en 2-dörrars HT, stolpe eller cab, den har en V8 med mycket effekt och en drivlina som är byggd för att tåla rivstarter. Oftast var bilarna väldigt sparsamt utrustade med options då de skulle vara både lätta och billiga för att locka köpgruppen unga amerikanska män med ambition att vara först mellan trafikljusen.
    Nu vill vi ju inte vara allt för petiga så är t ex din Tempest med 6:a ombyggd och ser ut som och rör sig som en GTO så har det ju blivit en muskelbil.
    En Volvo med V8 kan vara hur frän som helst, men en Volvo kan aldrig bli en muskelbil. Hot Rods eller trimmade Chev 55:or är amerikanska bilar med stora motorer, men de är tyvärr heller inga Muscle Cars.
    Utöver muskelbilar så kommer SVDA med sina nostalgiracers och kör lite uppvisning. Har du en sån och vill vara med så tar du kontakt med SVDA innan så går det att lösa den vägen.
    Har ni andra bilar och tycker ni att ni borde få vara med ändå? Kom med en fet namninsamling som visar att ni fyller en egen dag så ska vi nog kunna fixa det!

    Q: Vilka får köra på strippen?
    A: Alla muskelbilar som är besiktade och har förare som varit på plats på förarmötet. Man kör hur sakta man vill och burnar så långt man har lust! Besikta kan du göra på lördagen eller på söndag morgon.
    Det här gör vi som glada amatörer bara för det heliga nöjets skull.

    Q: Vilka kommer att få köra bracket racet?
    A: När man insett hur kul det är att köra och vill tävla i reaktionssnabbhet så anmäler man sig i sekretariatet. Vi lottar sedan fram en stege. Tyvärr måste antalet begränsas, så först till kvarn…

    Q: Hur funkar bracket racing?
    A: I Bracket Racing väljer man själv en tid som man vill köra mot. Det gäller att köra så nära den valda tiden som möjligt, dock utan att köra för fort, men ändå vara först i mål. Har en förare valt 13.000 sek i dial-in och kör 12.999 sek är han automatsikt diskad!
    Man startar 2 bilar precis som vanligt, men den långsammaste bilen får starta före den snabbare. Har förare A valt t. ex. 16.00 sek i dial-in, och förare B valt 11.00 sek, så får A starta 5 sek före B. Det gäller då för B att ändå och vara först över mållinjen, men samtidigt inte köra fortare än sina 11.00 sek i index.
    Det som ofta händer är att den snabbare bilen antingen tjyvstartar eller kör för fort. Det är nervpirrande att sitta och vänta på grönt när du ser din konkurrent dra iväg mot målet…
    Fördelen med Bracket är att du inte behöver ha den snabbaste bilen; en original 318 kan vinna över en kompressormatad big block. Utmaningen är att sätta ett bra index och sedan ha snabb reaktionstid – klockan startar ju när ljuset blir grönt…

    Q: Behöver man ha licens?
    A: Nej, men man måste närvara vid förarmötet på morgonen

    Q: Vilka däck gäller?
    A: Alla typer av däck går bra, gatdäck eller slicks, undantaget är dubbdäck.

    Q: Vaför bara 201 meter?
    A: Av två huvudskäl;
    1. Högre sluthastigheter innebär större risker för olyckor. Vi är ju trots allt bara amatörer!
    2. Vanliga gatmotorer tar lätt stryk de sista biten på 402,33 när accelerationen avtar.

    Regler: Mopars at the Strip.

    Q: Vilka bilmodeller gäller på torsdagen?
    A: Dagen omfattar ALLA Moparbilar (Dodge, Plymouth, Chrysler och DeSoto) av ALLA årsmodeller, huvudsaken är att bilarna är fräna Mopars.

    Q: Vilka får köra på strippen?
    A: Alla Moparbilsägare som fått bilen besiktad och varit på plats på förarmötet. Besiktning möjlig lördag eftermiddag/kväll samt söndag och måndag morgon.

    Q: Vilka kommer att få köra bracket racet?
    A: När man insett hur kul det är att köra och vill tävla i reaktionssnabbhet så anmäler man sig i sekretariatet. Vi lottar sedan fram en stege. Tyvärr måste antalet begränsas.

    Q: Hur funkar bracket racing?
    A: I Bracket Racing väljer man själv en tid som man vill köra mot. Det gäller att köra så nära den valda tiden som möjligt, utan att köra för fort, men ändå vara först i mål. Har en förare valt 13.000 sek i dial-in och kör 12.999 sek är han automatsikt diskad!
    Man startar 2 bilar precis som vanligt, men den långsammaste bilen får starta före den snabbare. Har förare A valt t. ex. 16.00 sek i dial-in, och förare B valt 11.00 sek, så får A starta 5 sek före B. Det gäller då för B att ändå och vara först över mållinjen, men samtidigt inte köra fortare än sina 11.00 sek i index.
    Det som ofta händer är att den snabbare bilen antingen tjyvstartar eller kör för fort. Det är nervpirrande att sitta och vänta på grönt när du ser din konkurrent dra iväg mot målet!
    Fördelen med Bracket är att du inte behöver ha den snabbaste bilen; en original 318 kan vinna över en kompressormatad big block. Utmaningen är att sätta ett bra index och sedan ha snabb reaktionstid – klockan startar ju när ljuset blir grönt…

    Q: Behöver man ha licens?
    A: Nej, men man måste närvara vid förarmötet

    Q: Är det OK att köra med vanliga gatdäck?
    A: ABSOLUT! Tanken är att just vanliga muskelbilar och dess ägare ska få chansen att testa. Helt lagligt dessutom!

    Q: Varför bara 201 meter?
    A: Av två huvudskäl;
    1. Högre sluthastigheter innebär större risker för olyckor. Vi är ju trots allt bara amatörer!
    2. Vanliga gatbilar tar lätt stryk de sista 201 metrarna på 402,33 när accelerationen avtar.