Regler

Regler för att få köra sin bil på strippen

Vi vill ju att så många som möjligt vill (och törs) drar några repor på strippen. Vi vill dock sätta säkerheten först så vi har några enkla krav:

Personligt skydd:
  • För att få köra måste man ha heltäckande klädsel på sin kropp. Bomull funkar bra, välj bort nylon och annat som smälter när det brinner och blir varmt.
  • På fötterna ska du ha ett par rejäla skor med sulor som klarar värme bra.
  • Huvudet skyddar du med en hjälm godkänd för moped/mc/bil.
  • Glöm inte handskarna!
Bilen ska godkännas vid vår säkerhetsbesiktning och följande ska du ha koll på:
  • Bilen ska ha säkerhetsbälte på förarplatsen.
  • Inga tomma ölflaskor eller något annat löst som kan skramla runt om du voltar.
  • Batteriet måste sitta ordentligt fast.
  • Bromsar, däck, framvagn osv måste vara i bra skick. Vi vill absolut inte ha några tillbud.
  • Inga vassa detaljer som du kan slå dig på om olyckan är framme, men det fattar du väl ändå.
  • Sist men inte minst: vill du slippa bli hatad i depån så se till att bilen inte läcker olja – och framförallt inte glykol. Glykol blir snorhalt på asfalt! Misstänker du att bilen kan börja läcka så måste du tömma ur kylarvätskan och tippa i vanligt vatten annars väntar tidsödande saneringsarbete, långa köer och risk för elaka pikningar!
När du och bilen är godkända betalar du 400 kr och får ett vackert klistermärke du sätter på framrutan. Märket visar både att allt är grönt när du kommer fram till starten och senare, på cruising, att du var en av dem som vågade gasa på ODF 😉

Regler för deltagarbilar 2023

Q: Vilka bilmodeller gäller 2023?
A: Du är välkommen att köra med din bil om den uppfyller ett av följande kriterier:
1. Amerikansk muskelbil c:a 1964-72. Inte helt enkelt att definiera, men googla lite om du är osäker.
2. Dagen omfattar ALLA Moparbilar av ALLA årsmodeller, huvudsaken är att bilarna är fräna Mopars.

FAQ

Q: Vem får köra på strippen?
A: Bilen måste vara besiktad och föraren måste deltagit på förarmötet och löst engångslicens. Vill du köra parkerar du bilen i depån med huven öppen och anmäler dig i Muscle Car Café. Engångslicens kostar 295 kr. När licensen är betald och bilen godkänd får du ett snyggt klistermärke som du sätter i framrutan så att startpersonalen ser att allt är grönt och sen börjar det roliga!

Q: Vem kan köra bracket racet?
A: När man insett hur kul det är att köra och vill tävla i reaktionssnabbhet så anmäler man sig i sekretariatet. Vi lottar sedan fram en stege. Tyvärr måste antalet begränsas, så först till kvarn…

Q: Hur funkar bracket racing?
A: I Bracket Racing väljer man själv en tid som man vill köra mot. Det gäller att köra så nära den valda tiden som möjligt, dock utan att köra för fort, men ändå vara först i mål. Har en förare valt 13.000 sek i dial-in och kör 12.999 sek är han automatsikt diskad!
Man startar 2 bilar precis som vanligt, men den långsammaste bilen får starta före den snabbare. Har förare A valt t. ex. 16.00 sek i dial-in, och förare B valt 11.00 sek, så får A starta 5 sek före B. Det gäller då för B att ändå och vara först över mållinjen, men samtidigt inte köra fortare än sina 11.00 sek i index.
Det som ofta händer är att den snabbare bilen antingen tjyvstartar eller kör för fort. Det är nervpirrande att sitta och vänta på grönt när du ser din konkurrent dra iväg mot målet… Fördelen med Bracket är att du inte behöver ha den snabbaste bilen; en original 318″ 2-port kan vinna över en kompressormatad big block. Utmaningen är att sätta ett lämpligt index och sedan ha snabb reaktionstid – klockan startar ju när ljuset blir grönt…

Q: Behöver man ha licens?
A: Ja, engångslicens som kan lösas på plats samt att man måste närvara vid förarmötet på morgonen.

Q: Vilka däck gäller?
A: Alla typer av däck går bra, gatdäck eller slicks, undantaget är dubbdäck.

Q: Vaför bara 201 meter?
A: Av två huvudskäl;
1. Högre sluthastigheter innebär större risker för olyckor. Vi är ju trots allt bara amatörer!
2. Vanliga gatmotorer tar lätt stryk de sista biten på 402,33 när accelerationen avtar.